Kunstlessen bij kunstwerk Amstelveen

Ik maak een serie kunstlessen over ‘Transformatie in de kunst ‘. De kunstlessen horen bij het Kunstwerk voor Amstelveen. De kunstlessen zijn onderdeel van mijn missie om jonge mensen in aanraking te brengen met Kunst voor de openbare ruimte.

Als ingang heb ik de hoofdpersonen uit de Opera ‘Die Zauberflöte’ genomen. Beide hoofdpersonen moeten een reis ondernemen vol beroevingen. Door middel van de beproevingen en inspanningen wordt afscheid genomen van het oude leven en het nieuwe leven staat voor de deur. De Opera ‘Die Zauberflöte’ handelt over een ‘rites de passage’ een initiatie, een transformatie. De figuur Papageno staat voor ‘de zoekende reizende figuur die toevallige ontmoetingen niet uit de weg gaat. Tijdens zijn reis transformeert hij van een ‘onbenul’ naar moedig mens. Zijn attributen: Panfluit, kooi, klokkenspel, verenkleed, vogels.

Vogels: staan zowel met het aardse als het hemelse in contact. Vogels hebben zowel contact met het ‘het hogere’ als het lagere. Intermediair tussen het menselijke en het goddelijke.
Fluit: Instrument om het lagere met het hogere in contact te brengen. Lokmiddel.
Kostuum: Vermomming, tijdelijke kleding, tijdelijke verschijningsvorm. Verenkleed om af te leggen.
Vogelvangen: ideeën verzamelen. Iets bijzonders, iets vluchtigs proberen te behouden.

Kunstlessen

Ruimte creëren voor( jonge) mensen om hen te laten ontdekken wat een plezier je kunt beleven aan het beschouwen, het maken en het onderhouden van kunst; dat is de motivatie voor mij om bij (bijna) iedere kunstopdracht die ik krijg een serie kunstlessen te verzorgen.

Tijdens de kunstlessen maken de jongeren variaties op het beeld wat ik heb bedacht voor de openbare ruimte waarin zij wonen. Ik vertel over de totstandkoming van de inhoud van de opdracht en aan de hand van mijn schetsboeken leg ik uit welke beeldende keuzes vooraf zijn gegaan aan het definitieve ontwerp. De leerlingen volgen hetzelfde proces. Ze maken hun eigen variaties op het kunstwerk en er wordt veel tijd gemaakt om te reflecteren op datgene wat ze gemaakt hebben.

Reflecteren op de beelden is een belangrijk onderdeel van de lessen. Op deze manier leren de jongeren op welke wijze zij over hun eigen en andermans een beeld kunnen spreken, welke woorden zij kunnen gebruiken om hun indrukken aan anderen over te brengen.

De lessen sluit ik het liefst af met een tentoonstelling op een ‘belangrijke openbare ’ plek in de stad waar de kunstlessen plaatsvinden. Bijvoorbeeld in het Stadhuis of het plaatselijke Museum. Op deze manier ben ik er zeker van dat veel mensen geïnformeerd raken over het (komende) kunstwerk. Dat is nodig om de betrokkenheid te vergroten en het plezier te verhogen.

 

Informatie kunstwerken

Blijf op de hoogte!

Ontvang alle nieuwe berichten op deze website per e-mail! Vul hier uw e-mail adres in: